-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40782 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:40

در جنگ صفين حق با چه كسي بود ؟
بـراي پاسخ به اين سوال , هم شناخت حق و حقيقت لازم است و هم شناخت سران دوجبهه اي كه در مـقـابـل هم قرار گرفته اند , زيرا شناخت حقيقت است كه معيار شناخت اهل حق مي گردد , حـضـرت عـلي (ع ) به هنگام نبرد جمل در پاسخ عده اي كه در شناخت حق و اهل آن عاجز مانده بـودنـد , فرمود : ( اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله , (1) معيار شناخت افراد بايد حـق و حـقـيقت باشد , نه آنكه افراد رامعيار سنجش طريق حق و باطل قرارداد ).قرآن كريم دين اسلام را به عنوان دين حق معرفي مي كند و هدف بعثت انبيا را تحقق بخشيدن آرمان هاي ديني و پـياده نمودن احكام آن مي داند . بنابراين , بهترين معيار براي حق بودن علي يا معاويه , دين اسلام اسـت و هر كدام كه بر اساس آيين اسلام ادعاي خلافت داشت و تمام تلاش او پياده نمودن اهداف دين بود و غير از آن چيزي در سرنداشت , براساس معيارهاي ديني برحق است و پر واضح است كه عـلـي بـن ابيطالب از همان روزي كه مردم در خانه آن حضرت تجمع نمودند تا به عنوان خليفه و جانشين رسول خدا (ص ) با او بيعت كنند , فرمود : آنچه را كه خود حق مي دانم به آن عمل خواهم كـرد و هر چه از اموال بيت المال به ناحق به جيب ديگران رفته است ,آن را به بيت المال مسلمانان باز خواهم گرداند , هر چند مهريه زنان شده باشد .و به همان ميزان كه حضرت علي (ع ) از احياي سنت رسول خدا (ص ) و اجراي فرمان هاي ديني سخن مي گفت , به همان ميزان معاويه از حق و حـقيقت دين دور مانده بود .علي بن ابيطالب آن بزرگ صحابي است كه پيامبر (ص ) در وصف او در جـنـگ خندق فرمود :( برز الايمان كله الي الشرك كله ) (2) يا در مواقع متعدد پيامبر (ص ) با عـلـي بـن ابـيـطالب عقد اخوت را بست .جايگاه علي (ع ) نسبت به پيامبر , مانند جايگاه و منزلت هـارون نسبت به حضرت موسي است : علي انت مني بمنزله هارون من موسي لا نبي من بعدي ) . (3)علي بن ابيطالب شخصيتي است كه از زبان پيامبر گرامي اسلام (ص ) به عنوان معيارشناخت حـق از بـاطـل مـعرفي شده است .اما معاويه همان كسي است كه پيامبر گرامي اسلام (ص ) او و پـدرش را لـعن و نفرين كرد (4) و همان كسي است كه در مقابل امام برحق و جانشين رسول خدا قـرار گـرفـت وبـا او جـنگيد و قرآن را طعمه و وسيله رسيدن به خلافت و دنيا نمود .با توجه به مـعيارهاي شناخت حق از باطل و نگاه اجمالي به شخصيت دو جبهه جنگ صفين , با اندك تاملي حقانيت جبهه علي بن ابيطالب براي تمام كساني كه در اين امر مردد هستند روشن خواهد گشت .

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- انساب الاشراف , احمد بن يحيي بلاذري , ج 2, ص 239.2- ابي جعفر اسكافي , المعيار و الموازنه فـي فـضائل الامام اميرالمومنين , ص 35.3- بحار الانوار, ج 40, ص 321 دار احيا التراث العربي .4- مجمع الزوائد, هيثمي , ج 7, ص 24

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.